Hoe verhoog je je succeskansen bij een financieringsronde?

Om de kansen voor een financieringsronde te verhogen moet je de criteria van de investeerders goed begrijpen.
Investeerders gebruiken deze criteria om de business te beoordelen om te beslissen of ze in jouw bedrijf willen investeren. Als je businessplan voldoet aan deze criteria en je weet de businesspropositie op een overtuigende en inspirerende manier te presenteren om de aandacht van de investeerders te trekken, dan is de kans op succes met de financieringsronde groter.
De criteria van de investeerders kunnen variëren. Venture capitalists kunnen meer criteria toepassen dan de anderen. Op basis van onze ervaring hebben we hieronder vier hoofdcriteria uitgewerkt. Deze kun je gebruiken om je voor te bereiden op de presentatie en discussie met de investeerders.
1. Concurrentievoordeel
- Een onderscheidende businesspropositie die zorgt voor succes op lange termijn
- Kennis over de concurrentie op de markt en de sterke en zwakke punten van elke potentiële concurrent
- Hoe ziet de oplossing er uit in vergelijking met die van de concurrentie?
- Het unieke vermogen dat het bedrijf onderscheidt en zorgt voor toegangsbarrières die kunnen voorkomen dat andere bedrijven uw klanten voor zich winnen met een vergelijkbaar aanbod
- Het businessmodel moet een grondige kennis van de veranderende economie van de technologische industrie reflecteren en op een innovatieve manier gebruikmaken van zijn uniciteit
- Het bedrijf weet lenig en snel te evolueren
2. Marktpotentieel
- Product of dienst van het bedrijf voldoet aan een duidelijk herkenbare behoefte
- Helderheid over het probleem dat het probeert op te lossen en hoe een succesvol resultaat eruit ziet
- Verschaffen van een oplossing voor een probleem met een grote potentiële markt en beschikken over goed schaalbare businessmodellen.
- Aantonen dat er een strategie is om een aanzienlijk deel van de markt te claimen
- Goed doordachte financiële projecties, gebaseerd op gezonde veronderstellingen, die consistent winst en groei van cashflow laten zien
- Grote kans op snelle groei
- Duidelijke route naar de klant en de uitdagingen ten opzichte van de gekozen distributiemethode
3. Gebruik van financiële middelen
- Efficiency binnen een kapitaalronde; groeien tot een winstgevend bedrijf binnen een paar jaar
- Snel bereiken van de belangrijkste mijlpalen die de waarde van het bedrijf verhogen
- Financiering van activiteiten zoals onderzoek en productontwikkeling, het bouwen van een sales en marketing infrastructuur en aannemen van mensen
- De financiële investeringen in lijn houden met de beoogde rendementen
4. Effectief Team
- Getalenteerde mensen
- Ervaring en track record
- Passie, gedrevenheid en uniek inzicht
- Transparantie, integriteit en flexibiliteit
Over de auteur:
Nur America is oprichter van Newness en lid van de Data Room, en mentor voor startups (www.newness.nl)